GündemTürkiye

Uyuşmazlık yaşıyorsanız boş vermeyin, Tüketici Hakem Heyeti’ne gidin

Pazartesi günü başlayan yazı dizimizin birinci dört kısmında tüketicilerin karşılaştıkları mağduriyetleri, şikâyet yollarını okudunuz. Artık sıra hakkınızı nerede arayacağınız ve zararınızı nasıl tazmin edeceğinizde… Çabucak söyleyelim tüketici satın aldığı ayıplı mal, hizmet almadığı tatil, abonelik kontratlarından doğan mağduriyet üzere haksızlıklar karşısında çaresiz değil. Şikâyette bulunarak firma hakkında süreç başlatmak dışında, tüketici hakem heyetleri (THH) aracılığıyla oluşan ziyanı tazmin etmek mümkün. Bunun için büyük bir çaba yürütmek gerektiğini düşünerek gözünüz korkmasın. Heyetlere ulaşmak ve süreçleri başlatmak epey kolay.

Müracaat fiyatsız

Yaşadığınız yer ya da satıcının adresine bağlı bulunan tüketici hakem heyetine başvurmakla işe başlamak gerekiyor.

6502 sayılı Kanun’un 66’ncı hususu uyarınca Ticaret Bakanlığı tarafından tüm vilayet merkezlerinde ve belirlenen ilçelerde toplamda 211 tüketici hakem heyeti bulunuyor. Büyükşehir statüsünde olmayan vilayetlerin merkezlerinde Ticaret Vilayet Müdürlükleri, ilçelerde ise kaymakamlıklar bünyesindeki yapılandırılmış tüketici hakem heyetine ulaşabilirsiniz. Tüketici hakem heyeti bulunmayan ilçelerde ise kaymakamlığa başvuruluyor Heyetlere yapılan müracaatların sonucunda alınan kararlarda tüketici yüzde 60 oranında haklı çıkıyor. 2020 yılında tüketici mahkemelerinin 861 milyon TL fiyatındaki 521 bin 533 başvuruyu karara bağladığını tabir eden Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Nezareti Genel Müdürü Ahmet Erdal, “Bunların yüzde 59’u tüketicilerin lehine sonuçlandı. Tıpkı devirde tüketici hakem heyetlerine 594 bin 270 müracaat yapıldı. Bunların yaklaşık yüzde 50’si ise e-Devlet üzerinden elektronik ortamda gerçekleşti” değerlendirmesinde bulundu.

2020 yılında tüketici hakem heyetlerince alınan kararların yüzde 96,11’i tüketici mahkemelerinde dava konusu edilmeden katılaşması sürecin uzamadığını gösteriyor. Yalnızca yüzde 3,89’u mahkemelere taşındığına dikkat çeken Erdal, bu davaların da yüzde 45,2’sinin tüketici hakem heyetlerinin verdiği kararlar tarafında onandığını vurguluyor ve ekledi: “Dolayısıyla 2020 yılında tüketici hakem heyetlerinde alınan kararların yaklaşık yüzde 98’i’, kelam konusu heyetlerin aldığı kararlar istikametinde katılaştı.”

Tüketici hakem heyetlerine yapılan müracaatlar en geç altı ay içinde görüşülerek karara bağlanıyor. Lakin müracaatın niteliğine nazaran karar müddeti altı ay daha uzatılabiliyor. 2019 yılında tüketici hakem heyetleri ortalama olarak 89 günde, 2020 yılında ise pandeminin de tesiriyle ortalama olarak 114 günde karara bağladı.

Mali hudutlar genişletildi

Tüketici hakem heyetlerine yapılan müracaatlar için her yıl nakdî hudutlar tekrar belirleniyor. 2021 yılı prestijiyle, büyükşehir statüsünde olmayan vilayetlerde kıymeti 11.330 TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda vilayet tüketici hakem heyetlerine müracaatta bulunulması karara bağlandı. Büyükşehir belediyesi statüsünde bulunan vilayetlerde ise pahası 7 bin 550 TL ile 11 bin 330 TL ortasındaki uyuşmazlıklarda vilayet tüketici hakem heyetleri müracaatları kıymetlendirecek. Kıymeti 7 bin 550 TL’nin altında bulunan uyuşmazlıklarda ilçe tüketici hakem heyetlerine müracaat mecburiliği var.

Elektronik ortamda dokümanlarınızı gönderebilirsiniz

Tüketici hakem heyetlerine şahsen yahut vekâlet verilmek suretiyle bir avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla ya da elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) aracılığıyla müracaat yapılabiliyor.

Müracaatlarda dilekçe ile birlikte varsa ek olarak bilgi ve evrak de sunulabilir.

Tüketici hakem heyeti bulunmayan ilçelerde o ilçe kaymakamlığına müracaat yapılması gerekiyor. Yapılan bu müracaatlar, kaymakamlıklarca gereği yapılmak üzere ilgili tüketici hakem heyetine intikal ettiriliyor.

Tüketici hakem heyetlerinin verdiği kararlar tarafları bağlıyor. Kararı ilgili tarafın yerine getirmemesi halinde ise 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu’nun ilamların yerine getirilmesi hakkındaki kararları devreye giriyor. Ve kararın uygulanması gayesiyle icra dairesine müracaatta bulunuluyor.

Tüketici hakem heyetlerinin kararlarına karşı bildiri tarihinden itibaren 15 gün içinde tüketici hakem heyetinin bulunduğu yerdeki tüketici mahkemesine/ tüketici mahkemesi bulunmayan yerlerde asliye hukuk mahkemesine itiraz edilebilir. Tüketici hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceği karar katidir.

Hem çabayı kazandılar, hem de ödül aldılar

17 Mart tarihinde gerçekleştirilen 24. Tüketici Mükafatları merasiminde “Bilinçli Tüketici” kolunda ödül alan tüketicilerin uğraşı ilham olacak tipten.

Hakkari’de yaşayan Şükran Ebra Aktaş, e-ticaret yoluyla satın aldığı kulaklığın ses kalitesinin vaat edildiği üzere çıkmaması üzerine satıcı firmaya başvurarak cayma hakkı talep etti. Firma kulaklığın ciltle temas eden bir eser olmasını münasebet göstererek talebi kabul etmeyince yasal uğraş başlattı. Tüketici hakem heyetinin tüketici lehine karar vermesi üzerine Aktaş’ın mağduriyeti de son bulmuş oldu.

Muhammed Nurullah Çelik, hava yolu nakliyeciliği yapan firma ile gerçekleştirdiği uçuşundan evvel uçağa bavulunun yüklenmemesi nedeniyle oluşan ziyanının giderilmesi için firmaya müracaatta bulundu. Makul bir ölçüye kadar hasar bedeli ödemeyi öneren firmanın teklifini reddeden Çelik, tüketici hakem heyetine başvurdu. Hem almak zorunda kaldığı yeni giysiler hem de uçağa yüklenmeyen bavuluna kg başına ödediği fiyat nedeniyle oluşan maddi kayıplarının giderilmesi talebinde bulundu. Heyet Çelik’i haklı bularak lehte karar verdi. Karara itiraz hedefiyle tüketici mahkemesine başvuran hava yolu şirketinin başvurusu ise reddedildi.

Satın aldığı tekneyle seyahate çıkan Ankaralı Ferhan Murat Çavuşoğlu, milletlerarası sularda altı gün mahsur kaldı. Sebebi ise aldığı teknenin arıza yapması. İstanbul’a dönebilmek için aldığı bilet ve yaptığı masrafların da teknenin tamir fiyatına eklenerek karşılanmasını talep eden Çavuşoğlu tüketici hakem heyetine müracaat etti. Tüketici hakem heyeti tüketici lehine karar vermesi üzerine satıcı firma tüketici mahkemesine itirazda bulundu. Lakin mahkeme tarafından bu müracaat reddedildi.

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu