Online Alışveriş Yapanlar Dikkat! Ticaret Bakanlığı Uyardı!
Ticaret Bakanlığı, internet ve telefon aracılığıyla yapılan satışlarda, tüketicilerin mağdur olmaması için vatandaşları uyardı.
Teknolojide yaşanan gelişmelerle birlikte alışveriş alışkanlıklarında da ciddi değişiklikler yaşanmaya başlandı. Ticaret Bakanlığından gelen açıklamada, geleneksel alışveriş yöntemlerine kıyasla zaman, mekan ve fiyat yönünden hem satıcı hem de tüketicilere sağladığı avantaj ve kolaylıkları barındıran mesafeli satışların, özellikle içerisinde bulunulan koronavirüs döneminde daha çok tercih edildiği belirtildi.
Ayrıca açıklamada, bu tür satışların birçok kolaylığı beraberinde getirmesiyle birlikte birçok sıkıntı da oluşturduğu belirtildi. Zaman zaman yasal yükümlülüklerinin bilincinde olmayan kötü niyetli satıcıların, tüketicileri zor durumda bıraktığı vurgulandı. Bu satıcılar stoklarında olmayan ve tedariki 30 günlük yasal teslim süresi içerisinde yapılamayacak ürünleri dahi satışa koyarak tüketicileri mağdur ediyorlar. Ürünlerin ücretleri tahsil edildikten sonra, teslimleri yapmıyorlar ya da teslim edilmeyen ürünlere ilişkin bedel iadesi içerikli cayma taleplerini karşılamıyorlar. Bazı tüketiciler söz konusu taleplerini iletebilecekleri bir muhatap dahi bulamıyorlar.
Tüketicilerin Dikkat Etmesi Gerekenler
Ticaret Bakanlığı mesafeli alışverişlerde yaşanan mağduriyetleri göz önünde bulundurarak tüketicilere bazı uyarılarda bulundu. Bakanlık uyarısında özetle,
“İnternet yada telefonla alışveriş yapılmasına karar verilmesi halinde satıcı hakkında arama motorlarında kısa ve genel bir ön inceleme yapmak, gerekirse şikayetleri incelemek fikir verecektir. Alışveriş yapılması düşünülen internet sitesinde satıcının ticari unvanı, adresi, sabit telefonu, MERSİS numarası, ETBİS kaydı, güven damgası bilgisi gibi bilgilerin olup olmadığı kontrol edilerek alışveriş yapılmalıdır. İnternet sitesinin sahte yada taklit bir site olması ihtimaline karşın site adının kontrol edilmesi gerekirse Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun ‘internet site bilgisi sorgulama’ ekranından faydalanılması çoğu mağduriyetin önüne geçebilecektir.” ifadelerinde bulundu.
Ayrıca Bakanlık sosyal medyada gezinirken rastlanılan tanıtım ve ilanlara hemen inanılması gerektiği konusunda vatandaşları uyardı. Bu mecralar aracılığıyla ulaşılan sitelerin sahte, taklit ve kötüye kullanılması ihtimallerinin göz önünde bulundurulması gerektiğini belirtti.
Bakanlık, tüketicinin internet sitesi üzerinden alışveriş yapmaya karar vermesi durumunda SSL sertifikası, 3D Security ya da sanal kartla ödeme gibi detaylara dikkat etmesinin önemine işaret etti. Ayrıca, ödeme yapmadan önce, tüketiciye iletilmesi yasal zorunluluk olan ön bilgilerin okunmasının önemini vurguladı. Satıcının iletişim bilgileri, ödenecek toplam tutarı, cayma hakkına ilişkin ayrıntılar ve hak arama yollarının söz konusu bilgilerden olduğu belirtildi.