Ekonomi

Turunçgillerde ihracatın artması için üretim dönemi uzatılabilir

Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından hazırlanan “Turunçgiller Eser Raporu”na nazaran, Türkiye, dünya turunçgil ihracatında değerli bir yere sahip bulunuyor.

Emsal eserlerden bir adım öne geçmek için her ülkenin ekonomik, demografik, toplumsal ve kültürel yapısı incelenerek farklılaştırılmış pazar stratejileri kullanılıyor. Bu kapsamda, internet reklamlarına daha fazla kıymet verilerek, daha fazla tüketiciye ulaşım sağlanabiliyor.

AZ DA OLSA PORTAKAL İTHALİ VAR

Portakal üretiminde ve ihracatında kıymetli bir yere sahip Türkiye, az da olsa bu eserin ithalatını da yapıyor. İthalat, iklim şartları nedeniyle eserde azalma, üretim maliyetlerinde artış, portakalın değerlendirilmesinde ve pazarlanmasındaki sıkıntılar (özellikle alt yapı sorunu koruması, taşıma, sınıflandırma gibi) yaşanması, üretimin dağınık ve küçük işletmelerin elinde olması üzere nedenlerle yapılabiliyor. Türkiye, turunçgil ithalatını çoğunlukla meyve suyu endüstrisi için gerçekleştiriyor.

İTHALAT AZALTILABİLİR

Ülkede, eserlerin boylama ve standardizasyonunda ihracata uygun olmayan eserler ile depolama, ambalajlama ve taşıma sırasında kalite kaybına uğrayan eserlerin bir kısmı imha ediliyor. Bunun yerine eserlerin besin endüstrisinde değerlendirilmesinin ithalatın azaltılmasında tesirli olacağı bedellendiriliyor.

İSPANYA’DA ÇEŞİTLER DAHA GENİŞ BİR HASAT DÖNEMİNE SAHİP

Turunçgiller ihracatında rakip durumdaki ülkelerdeki hasat devri Türkiye ile çakışırken, ayrıyeten İspanya üzere ülkelerdeki çeşitlerin daha geniş bir hasat dönemine yayılmış olması Türkiye’nin milletlerarası pazarlardaki rekabetini olumsuz etkiliyor.

Bu nedenle yıl uzunluğu taze turunçgil meyvesi bulundurmak isteyen büyük pazarlama şirketlerinin istekleri doğrultusunda ülkede bilhassa mandarin, portakal ve limon üzere cinslerde üretim döneminin erkenci ve geççi çeşitlerle uzatılması, verimli ve daha kaliteli meyve oluşturan yeni çeşitlerle pazarların korunması ve genişletilmesi büyük kıymet taşıyor.

İHRACAT ARTIYOR

Öte yandan, Akdeniz İhracatçı Birlikleri datalarına nazaran, Türkiye geçen yıl bir evvelki yıla nazaran yüzde 24 artışla 933 milyon 100 bin dolarlık narenciye ihracatı gerçekleştirdi. Turunçgil ihracatı, birebir periyotta yüzde 12 artışla 1 milyar 802 milyon 96 bin kilogram oldu.

EN FAZLA İHRACAT YAPILAN ÜLKELER

En fazla narenciye ihracatı yapılan ülkeler ise sırasıyla Rusya, Irak, Ukrayna ve Romanya oldu.

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu